اخر الأخبار

أهالى العاشر من رمضان يشتكون من مستشفى ابن سينا

نشر جهاز العاشر من رمضان على صفحتة الرسمية شكوى من مستشفى ابن سينا وهى كالتالى: في يوم الأربعاء الموافق 2016/5/11 تعرض أحد العاملين بالجهاز لجرح قطعي حاد بمعصم اليد اليمنى أدى إلى نزيف شديد نتيجة لقطع الشرايين في هذه المنطقة.


وتم نقله الى مستشفى ابن سينا المتعاقد معها الجهاز بمدينة العاشر من رمضان، و عليه قامت المستشفى بإستقبال الحالة و عمل الإجراءات الطبية الاولية اللازمة لوقف النزيف وتم حجزه بقسم الجراحة بالمستشفى حيث انه يحتاج إلى جراحة عاجلة لتوصيل الشرايين المقطوعة حتى لا تتعرض يده إلى البتر و كذلك حاجته العاجلة لدم مطابق لفصيله دمه .


و عليه فقد قام الطبيب الخاص بالجهاز ببعض الإتصالات لتوفير الدم المطلوب وخلال اتصالاته قامت إدارة المستشفى بإبلاغه بأن الطبيب الجراح المعالج رفض إجراء الجراحة إلا بعد تحصيل مبلغ عشرين ألف جنيه مقدما تحت الحساب ، وعليه قام طبيب الجهاز بالإتصال هاتفيا بمدير عام المستشفى و ابلغه بأن المستشفى ملتزمة بإستقبال المرضى و تقديم الخدمة الطبية بالكامل دون تحصيل اي مبالغ طبقا للتعاقد المبرم مع الجهاز فكان رده بأن الطبيب الجراح من الأطباء المتخصصين في جراحة الأوعية الدموية و أن هذا النوع من العمليات مكلف فأبلغه طبيب الجهاز بأن هذا الإجراء مخالف لما تم الإتفاق عليه بالعقد المبرم بين المستشفى و الجهاز و مخالفا ايضا للائحة الطبية المتعاقد عليها و ان الحالة طارئة تستدعي تدخل عاجل حتى لا تتعرض يد المريض للبتر أو حالة المريض عموما للخطر نتيجة إهمال الحالة .


ولكن الدكتور مدير عام المستشفى لم يبد أي إستجابة ضاربا بأخلاقيات المهنة عرض الحائط .. و عليه فقد قام طبيب الجهاز بنقل المصاب على الفور إلى مستشفى عين شمس التخصصي المتعاقد معها بمدينة القاهرة وتم عمل الجراحة اللازمة و حالته الآن مستقرة.
لذلك تم رفع مذكرة بالموضوع للسيد المهندس/ رئيس الجهاز و الذي أمر بالآتي :

• تحرير محضر بالواقعة بشرطة التعمير و متابعته بكافة جهات التحقيق و المطالبة بالتعويض المناسب حفاظا على حقوق العاملين بالجهاز.
• إنهاء التعاقد المبرم مع المستشفى المذكورة فورا و عدم سداد اي مستحقات سابقة لها لحين نهو ما ورد بالبند السابق
• مخاطبة نقابة الاطباء و كافة جهات الاختصاص للاحاطة و إتخاذ اللازم حيال المستشفى علي ضوء ما صدر منها
• إحاطة هيئة المجتمعات العمرانية علما بما حدث.


وبعد ذلك علق بعض المتابعين من أهالى العاشر على الخبر


فقال هانى حافظ بنتى فى العيد رجليها اتفتحت من الكعب بسبب زجاجة. جريت على مستشفى ابن سينا قالوا ليا ده الوتر اتقطع واعصاب وجراحة تجميليه واشعة تكلف كام كد قالوا تقريبا ٨ الاف قلت طيب غيروا على الجرح الان وهاخد بنتى واجيب الفلوس كمان ساعة
رحت لمستشفى الهلال مفيش الاونطة دى قسما بالله ٤ غرز والادوية صرفت ٦٥ جنيه والبنت بعدها ب٤ ايام زى الفل ولا وتر ولا عصب ولا شغل النصب ده
ده حصل معايا من المستشفى النصابة دى فى العيد الكبير تالت يوم
سبوبة ونصب وتجارة وتقليب خلق الله.


وقال Abdala Salama ابن سينا برئ منهم سرقوا اسمه ووضهوه لافتة علي مبني تجاري برئ من منهن وأخلاقيات الطب... حدث ذلك معي حيث ارسلي د. محمد سلامة بابنتي اليهم لعمل اللازم لخفض الحرارة وعمل الاسعافات ولكن وجدت تجار وقاموا بادخال غرفة الاستقبال بالرغم من انهم قاموا بتحصيل رسوم غرفة منفصلة ولجات للمدير فافاد انه لاتوجد غرفة خالية وتركوا ابنتي بغرفة الاستقبال ويوجد بهاحالات اخري رجال ونساء ولم نستطيع عمل كمادات علي جسمها بالكامل لوجود رجال معنا بالغرفة وما كان انني نقلت ابنتي الي مستشفي اخر وقت الفجر ولم استرد اي مبالغ دفعتها.


وقال Farg Shalby بتحصل كتير عند إبن سينا دول جزارين مش أطباء مرضيوش يعملو جبيره لمصاب عامل حادثة إلا بعد ما جبنالهم الفلوس مستشفي استغلالي من أول التمرجيه لأكبر دكتور كلهم معدومي الضمير.


وقال Mohammed Badea معامله زفت زفت من المستشفى والممرضات زباله زباله وعملت مشكله جامده مع ممرضة ماسكه تليفون وبتلعب هي وصاحبه ومحدش بيرد عليا اشتكيت لمديري ردت رد غريب معلش احسن لسه تحت الاختبار انا في جهاز بدر.


وقال Abdala Salama ابن سينا برئ منهم سرقوا اسمه ووضعوه لافتة علي مبني تجاري برئ من منهن وأخلاقيات الطب... حدث ذلك معي حيث ارسلي د. محمد سلامة بابنتي اليهم لعمل اللازم لخفض الحرارة وعمل الاسعافات ولكن وجدت تجار وقاموا بادخال غرفة الاستقبال بالرغم من انهم قاموا بتحصيل رسوم غرفة منفصلة ولجات للمدير فافاد انه لاتوجد غرفة خالية وتركوا ابنتي بغرفة الاستقبال ويوجد بهاحالات اخري رجال ونساء ولم نستطيع عمل كمادات علي جسمها بالكامل لوجود رجال معنا بالغرفة وما كان انني نقلت ابنتي الي مستشفي اخر وقت الفجر ولم استرد اي مبالغ دفعتها.




[caption id="attachment_16404" align="aligncenter" width="300"]مستشفى ابن سينا بالعاشر من رمضان مستشفى ابن سينا بالعاشر من رمضان[/caption]

 

هناك تعليق واحد:

  1. أنا ابني من شهرين تقريبا عمل حادثة وأخدوه على ابن سينا والدكتور عمله إشاعة على دماغه وقال إنها كويسه وشوية جروح سطحية اما اخدته وروحت ابني رجع اتخضيت عليه واخدته تاني على ابن سينا الدكتور انتي اخدتيه ليه ؟حضرتك قلت ان مافيهوش حاجة الدكتور طيب انا هاخيطله الجروح اللي في وشه وهي عبارة عن خدوش من الإزار المكسور اللي اتنتر في وشه قلتله لا مش هاخيطه من هنا لهنا قالي روحي ع الاستقبال موظفة الاستقبال بعد الفيلم اللي الدكتور عمله معاه يا مدام تدفعي 500جنيه تحت الحساب عشان هنحجز ابنك في المستشفى ليه هتحجزوه ؟ عشان نحطه تحت الملاحظة عشان احتمال الترجيع ده يكون من ارتجاج طيب يا افندم نعمل أشعة الأول وبعدين لا قدر الله لو في حاجة يحتجز ترد تقول أصل مافيش أشعة مقطعية عندنا يعني ايه؟ هتعمليها بره وتجيلنا بس تدفعي ال500جنيه عشان نحجزله الأوضة يا ولاد الكلب يعني مافيش أشعة مقطعية طيب تحجزيه على اساس ايه؟ سيبتهم ورحت على الغندور صحيح كله بفلوس بس قصاد الفلوس تاخد خدمة مش ناس حرامية تقلبك وتسرقك وتاجر بدمك وبالمك حسبى الله ونعم الوكيل

    ردحذف