طرح 100 ألف شقة فى 6 اكتوبر والعاشر من رمضان و15 مايو والعبور والشروق ومدن الصعيد

عقد الدكتور مصطفى مدبولي، وزير الإسكان والمرافق والمجتمعات العمرانية، اجتماعا مع مسئولى مشروع الإسكان الاجتماعى، للاستعداد لطرح تنفيذ الـ١٠٠ ألف وحدة سكنية التى كلف بها الرئيس عبدالفتاح السيسى بالمشروع هذا العام.




وصرح وزير الإسكان بأنه سيتم تنفيذ ٧٥ ألف وحدة سكنية من هذه الوحدات بالمدن الجديدة، بينما تم التنسيق مع وزير التنمية المحلية، لتوفير أراض مرفقة بالمحافظات لطرح تنفيذ ٢٥ ألف وحدة سكنية بها، بحيث يتم توفير قطع أراض بمساحات تتسع لبناء عمارتين على الأقل.


وأكد الدكتور مصطفى مدبولى، أنه سيتم التركيز على طرح وحدات المشروع في المدن والمحافظات التى عليها طلب مرتفع من المواطنين.


وقال الوزير: إنه تم الاتفاق مبدئيا على طرح تنفيذ الوحدات بمدن: ٦ أكتوبر، وسيكون لها النصيب الأكبر من الوحدات، والعبور، وسيكون بها عدد وافر هى الأخرى، إضافة إلى مدن ١٥ مايو، والعاشر من رمضان، والشروق، ومدن الصعيد الجديدة، التى تشهد إقبالا على الحجز بالمشروع.


شقق الاسكان الاجتماعى

TAG

عن الكاتب :

هناك 4 تعليقات

  1. سيف الدين السيد9 فبراير 2016 8:49 م

    ماهو مبلغ الحجز وانا ماسعدنيش الحظ انى اخد شقة خالص فى العاشر ولا حتى ارض وانا قدمت فبل كدة كمان مواصفاتها ايه الشقة كم متر وقسط كم وهل هى نظام قرعة ولا لا والميعاد بالضبط ويااااااااااااااااااااااارب يكون ليا نصيب بقى

    ردحذف
  2. محمد محمود محمد محفوظ18 فبراير 2016 6:01 م

    معاد التقديم والبنك المختص

    ردحذف
  3. انا كنت في البوسطة النهاردة والموظف اكدلي اليوم بتاريخ 24/2/2016 انو مفيش شقق في العاشر يعني مفيش حجذ دلوقت
    والسؤال بقي
    فين الحجز اللي الحكومة بتقول علية

    ردحذف
  4. العاشر مش هيكون فيها شقق فى الاعلان الثامن

    ردحذف

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *